Wednesday 29 May 2019

PM7 - Syazlin di tamat khidmat kerana 'Konflik Kepentingan' dalam proses inkues Adib

Acara : Sidang media Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU

Lokasi : Tingkat 9, Bangunan Yayasan Selangor, PJ

Tarikh : 28/5/2019


PM7 akui pihak (KPKT) yang melantik peguam Syazlin Mansor tidak menyedari bahawa beliau sudah dilantik untuk mewakili keluarga Mohamad Adib. Oleh itu Peguam Negara telah mengeluarkan surat arahan untuk Syazlin menarik diri dari mewakili kerajaan kerana adanya unsur 'konflik kepentingan'. Syazlin boleh saja terus mewakili keluarga Mohamad Adib sehingga selesai proses Inkues.

Ada kenalan saya yang mengikuti Inkues ini dengan rapat memberitahu bahawa peguam ini telah bertindak seolah olah berada didalam sesi perbicaraan sedangkan ianya adalah proses Inkues untuk mengumpul maklumat mengenai kejadian yang menyebabkan kematian Mohamad Adib. Ia nya tidak memerlukan peguam membuat sebarang 'cross examination'.

Pejabat Peguam Negara nyata tidak selesa dengan cara penglibatan Syazlin didalam proses Inkues ini dan mengambil keputusan untuk menarik balik khidmat beliau kepada KPKT. Agak sukar diterima apabila Pejabat Peguam Negara tidak mengetahui 'dual role' yang dimainkan Syazlin setelah Inkues berjalan sekian lama.






No comments:

Post a Comment